lördag 20 februari 2010

Indoor session...

Morsning..

Klass 2 varning utfärdad p.g.a snöoväder..ja vad kan man säjja..lika bra att stanna inne och hålla på med sådant som man inte annars sysslar med.

Kom precis hem från en kort Hollands vistelse, det snöade rätt friskt på E22 på väg hem, för att helt upphöra när jag kom till Karlshamn,,,detta var igår alltså men nu snöar det friskt här hemma i lilla Kallekrona oxå:).

Har länge funderat på att digitalisera mina gamla foton, dom flesta av oss tror jag har fotoalbums liggande, men ärligt talat hur ofta kollar ni i dom? Dom ligger oftast bara där i en låda...eller hur?

Nu när digitalkameran är var mans egendom och när det sitter kameror i var och varannan mobiltelefon så tas det nog fler bilder än någonsin...men var sparas dom någonstans?

Många ligger säkert bara kvar i datorerna tills den dagen HD:n kraschar, eller så har man brännt över dom på en dvd som i detta fallet är samma sak som det gamla fotoalbummet..d.v.s det är sällan man tar fram och kollar på dom. Dvd:erna har en också en stor nackdel mot fotoallbummet...du har inga negativ...samt att dom har inte obegränsad livstid,,en liten repa på felställe och det kanske är kört..

Vad ska man göra då, joo se till att spara dina foton digitalt på flera ställen, en NAS (givitvis speglad) är en bra början. Då har man alltid tillgång till sina bilder, se även till att spara dom på något annat ställe, du kan givetvis bränna på dvd och lägga i bankfack eller något annat säkert ställe, men se då till att spara dom i ett format om går att läsa om sisådär 20-50 år,,,så att eventuella efterlevande släktingar kan kolla på dom ;)

Jag försöker att spara alla mina foton på olika ställen i digitalt format, då är det en smal sak att få tillbaka dom om det skulle uppstå några problem.

Alltså

1. Bilderna på en NAS (lätt tillgängliga, och relativt säkra om du har den speglad)

2. Dom digitala kopiorna (negativen om du så vill), sparas lämpligast på enannan geografisk plats (kan vara på nätet, men var beredd på att betala en liten slantför att få en bra tjänst).

Nu till det roliga, vid min lilla inventering av mina gamla fotoalbum hittar jag en hel trave med kort som jag tog när jag gick i nian eller om det kanske var åttan,,,minns inte riktigt, på den tiden kunde man välja foto som fria aktiviteter eller vad det nu hette :), är glad att jag gjorde det nu.

Bilderna håller kanske inte den största kvalitén och är givetvis svartvita, men dom är kul att ha ändå.

Bilden tror jag är tagen på Svampabanan i Tommelilla och året kan var 81 eller 82,

Värsta mekar gänget framför farsans rallycross
bil. Reine, Myggan, Peter, Henning, jag vet ej vem den fjärde personen är, tror det är en förare från en annan bil.




Här mekas det för fullt, Henning och min far.
(kolla in "fete snurran"). Det var nog då världens snabbaste KE20...Corolla för dom oinvigda ;)








Visst e det kul med gamla kort, något man kanske inte tänker på idag när man tar massor med kort som kanske bara raderas eller kommer bort i den digitala hanteringen.

Så se nu till att ni sparar alla era gamla kort...på ett säkert sätt....


Återkommer säkert till dom gamla korten framöver.



Nu bär det av upp på stan för att handla present till lille Jocke B som fyller år :)

(ska inte glömma kameran)


//Now... Picture this...












Inga kommentarer: